Coleburn-smagning

More
13 years 1 month ago #22864 by JimTaggart
Coleburn-smagning was created by JimTaggart
Ligesom jeg holder med de små fodboldhold, har jeg også en forkærlighed for nogle af de forholdsvis ukendte og mindre profilerede destillerier. Det er altid interessant at finde overraskende gode og unikke dråber blandt disse lidet kendte destillerier. I de seneste år er det Coleburn, et Speyside-destilleri, der lukkede og slukkede i 1985, jeg har givet min opmærksomhed. Da jeg indtil nu kun har smagt 4-5 aftapninger fra dette destilleri (overraskende gode), kan morgendagens vertikale privatsmagning vel gå begge veje, men det må vi jo så stille os til rådighed for at finde ud af. :wink:

I 1. halvleg står der Coleburn på menuen, og i 2. halvleg byder hver deltager ind med whisky efter eget valg. Der serveres 1 cl af hver dram.

Program

"¢Coleburn, 14 år 30.04.1983/08.1997, Signatory, cask 795+796, fl. 375/540 fl. 43%
"¢Coleburn, 03.1981/ 09.2006, Gordon & MacPhail's CC, refill sherry hogsheads, 43%

"¢Coleburn, 10.02.1979/05.2008, MacKillop's Choice, fl.063, 44.3%
"¢Coleburn, 26 år 1983/2009, The Whisky Agency, bourbon hogshead, 120 fl. 49.5%
"¢Coleburn, 26 år 18.10.1983/ Creative Whisky Co.'s Exclusive Malts, hogshead 1463, 209 fl. 48.6%
"¢Coleburn, 26 år 10.1983/05.2010, Jack Wieber's Old Train Line, bourbon cask 1464, fl..206/274, 47.4%

"¢Coleburn, 12 år 06.1968/12.1980, Cadenhead's, 75 cl. 46%
"¢Coleburn, 17 år 03.1978/10.1995, Cadenhead's, 62%
"¢Coleburn, 19 år 03.1978/02.1998, Cadenhead's, 59.1%
"¢Coleburn, 21 år 1979/10.2000, Rare Malts, fl.0024, 59.4%

"¢Coleburn, 20 år 09.1980/01.2001, Douglas Laing's Old Malt Cask, sherry cask, 648 fl. 50%
"¢Coleburn, 25 år 02.1980/09.2005, Douglas Laing's Old Malt Cask, 661 fl. 50%
"¢Coleburn, 34 år 1967/2002, Douglas Laing's Platinum, fl.186/287, 50.4%
"¢Coleburn, 36 år, 1970/2006, Signatory CS Collection, matured in wine treated puncheon, cask 00/1142, 233 fl. 62.4%
PAUSE m. mad

"¢Whistlepig Rye, 10 år, Canada, 50%
"¢Glenkinchie, OB, NAS (15-17 år), 59.3%
"¢Highland Park, 16 år 13.12.1990/12.06.2007, Signatory CS Coll., 1st fill sherry butt, cask # 15688, fl.80/519, 56.1%
"¢Highland Park, 22 år 12.1984/01.2007, SMWS 4.113 "Hush-a-by-hoggie", 52.7%

"¢Balblair, 17 år 30.04.1990/20.11.2007, Dewar Rattray, sherry cask 1143, 573 fl. 62.4%
"¢Strathisla-Glenlivet, 18 år 1987/2005, Cadenhead's Authentic Coll. Bourbon hogshead, single cask, 343 fl. 58.4%
"¢Glen Garioch, 19 år OB 1990/2009, batch no.34, bourbon+sherry casks, 54.6%
"¢Glen Ord (sample), 20 år 06.02.1990/09.06.2010, Bladnoch Forum, Puncheon 1160, single cask, 653 fl. 54.4%

"¢BenRiach 24 år, 30.09.1985/02.04.2010, Bladnoch Forum, Bourbon Barrel no 5484
"¢Glenrothes, 27 år juli 1980/januar 2008, SMWS 30.52, 245 fl. 51.7%
"¢Glen Grant, 28 år 1977/2005, Coopers Choice, 46%
"¢Glenglassaugh, 30 år 20.02.1978/01.10.2008 Single Malts of Scotland, cask 531, 267 fl. 49.8%
"¢Strathmill, 14.05.1974/03.2006, MacKillop's Choice, cask 1210, 43.3%

"¢Talisker, 20 år 1982/ 2003 OB, refill casks, 12000 fl. 58.8%
"¢Bowmore, 23 år, Duncan Taylor..
"¢Laphroaig Cairdeas, Islay Festival 2008, Quarter Cask vatting in new bourbon + 2 casks 17yo, 55%

Jeg glæder mig til dagen :D

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22865 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Coleburn-smagning
Det gør jeg også :-)

Usædvanlig spændende 1ste halvleg!

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22866 by MacLars
Replied by MacLars on topic Coleburn-smagning
Jeg glæder mig i hvert fald også, det kunne gå hen og blive en af de helt store whiskydage ;-)

Vi ses

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22868 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Coleburn-smagning
Det skal gå hen og blive pænt spændende at smage så mange forskellige Coleburns.

Vi ses.

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22869 by Springbank21
Replied by Springbank21 on topic Coleburn-smagning
Kan man regne med en lille note på de coleburn ´s

mvh

Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22874 by Gormie
Replied by Gormie on topic Coleburn-smagning
Ser ekstremt spændene ud :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22876 by Peteys
Replied by Peteys on topic Coleburn-smagning
Det bliver super
Coleburn er anderledes, men altid spændende.
Glæder mig

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22877 by Duffer
Replied by Duffer on topic Coleburn-smagning
Det bliver uden sammenligning det største Coleburn event i Danmark
Tak for invitationen :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22878 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Coleburn-smagning
Her er lidt billeder taget ved Coleburn i 2007














Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22879 by BigMac
Replied by BigMac on topic Coleburn-smagning
Ser rigtigt spændende ud - hav en god smag smagning, boys!

...og som Torben skriver, et lille referat, tak :)

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22880 by dklund
Replied by dklund on topic Coleburn-smagning
ja lyder meget spændende
får hvertfald mundvandet til at løbe vildt

mvh
Dennis Lund

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22889 by Duffer
Replied by Duffer on topic Coleburn-smagning
En veloverstået smagning, hvor man fik øget sit kendskab til Coleburns aftapninger betragteligt.
I første afdeling havde jeg Rare Malts, DL Platinum og Jack Wieber Old Train Line øverst.
Cadenheads aftapningerne var som sædvanligt gode og der var ingen dårlige whiskies imellem resten af line-up'en.
Kvaliteten var højere end forventet.

I anden afdeling var det lidt af en blandet landhandel, men absolut whisky af allerhøjeste klasse - bedst fandt jeg:
Glenglassaugh SMOS, Strathmill MacKillops Choice og Glenrothes SMWS.
De to Highland Park var meget langt fra HP's destilleriaftapninger, men havde gode kvaliteter hver for sig.

Treide afdeling skortede heller ikke på whisky:
Port Ellen Norse Cask qw1312, Westport/Glenmorangie, Ardbeg 17-yo OB var alle fremragende
Derefter fulgte et nærmest ukendt antal medbragte samples og rester fra deltagernes gemmer.

Det der ikke virkede på mine smagsløg denne dag var:
Whistlepig Rye - måske mangler jeg erfaring med Rye, men jeg syntes denne var for underlig og usammenhængene.
Man skal nok ikke sammenligne Rye m.fl med single malt.
Bowmore Duncan Taylor - nærmest lammende lavendelsmag - jeg syntes denne var direkte modbydelig (no offence)

Og så fik jeg smagt min første Amrut, en Double Cask på 46%.
Den smagte af en blanding af guava, papaya, melon (eller tropiske frugter) og så nogle for mig udefinérbare kemikalier.
Denne Amrut faldt ikke i min smag, men ser frem til at smage Fusion, som efter sigende skulle være temmelig god.

Tak til Lars for et fremragende værtsskab og husly.
Godt at se at du kan trække sådan en flok Århusianere og vestjyder til Nyborg.
Særdeles vellykket...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22890 by Peteys
Replied by Peteys on topic Coleburn-smagning
Ja Lars
Stor tak for en god smagning, er nogenlunde enig med Duffer om at hvilke Coleburns der var de bedste, og at ingen af dem faldt igennem
Jeg glæder mig i hvert fald til næste gang du har 14 forskellige flasker Coleburn der skal åbnes...

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22891 by Dragen
Replied by Dragen on topic Coleburn-smagning
Tak for en dejlig dag. Skønt at se jer allesammen igen og tusind tak til Lars. Pragtfuldt arrangement hele vejen igennem.

Coleburn står nu endnu højere på min hitliste end før. Borset fra en enkelt med en markant smagsnote - der for mig var ubehagelig plastikagtig, men andre fandt den fremragende - var standarden meget høj.
Favoritterne hos mig var:
26 år 10.1983/05.2010, Jack Wieber's Old Train Line, bourbon cask 1464, fl..206/274, 47.4%
12 år 06.1968/12.1980, Cadenhead's, 75 cl. 46%
1967/2002, Douglas Laing's Platinum, fl.186/287, 50.4%
36 år, 1970/2006, Signatory CS Collection, matured in wine treated puncheon, cask 00/1142, 233 fl. 62.4%
- men alle på nær den ene var noget som jeg gladeligt satte på hylden til at gå og nippe af selv.

Anden/tredje del havde nu også flere guldkorn hvoraf nogle af højdepunkterne for mig var:
Glenrothes, 27 år juli 1980/januar 2008, SMWS 30.52, 245 fl. 51.7%
Bladnoch Caol Ila'en (tak Jesper)
Talisker, 20 år 1982/ 2003 OB, refill casks, 12000 fl. 58.8%

Jeg håber at se jer allesamen snart igen og at Lars holder restesmagning engang :mrgreen:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22892 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Coleburn-smagning
Tusind tak til jer skønne whiskyvenner for en rigtig dejlig dag :D Stemningen var i top, og det var rart at sidde på hjemmebane og dykke ind i samværet og de gode dråber whisky. Det var en stor glæde (og lettelse) at konstatere, at Coleburn over 14 dramme holder et pænt og overraskende højt niveau. Jeg synes godt, man kan tale om en egentlig destillerikarakter, inden for hvilken de 14 forskellige aftapninger udfoldede sig. Generelt er stilen for mig frugtrig med en inciterende sødme og et krydret anstrøg. Autentisk og rustik. Frugten går fra marmelade over frugtstænger til havefrugter og eksotisk frugt. Sødmen er bl.a. positiv karamel, slikblanding og dessertkager, mens de krydrede indslag kan være efterårsskov, blomsteraromaer og diverse madkrydderier.

De 14 aftapninger scorede højt på min personlige 100-pointskala. Fem gange var jeg på 90 eller højere og den "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22893 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Coleburn-smagning
God dag, mine favoritter blandt Coleburn var

21yo Cadenhaed 1968
Platinum
Rare Malts
Signatory 1970

I den sidste ende var Caol Ila 1901 15yo dagens favorit :-)

Det var mig det medbragte WhistlePig, det er svært at finde selskab i Danmark til andet en skotsk whisky, desværre.

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22896 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Coleburn-smagning
Hejsa

også herfra stor tak til Lars og jer andre, for en FREMRAGENDE dag/aften!! Lars fik jo gjort alle ens "fordomme" om Coleburn til skamme! Også selvom ens præferencer omkring dette destilleri FØR denne dag kunne tælles på een hånd.... :)

Bedste i min bog var
1970/2006, Signatory CS Collection
Platinum
17yo Cadenhead aftappet 1995

og i 2. halvleg
Norsecask PE
14yo Glendronach fra bourbon (sample fra Deffe)
20yo Talisker

/Jesper (der lige har været ude og løbe 8km - og kan berette, at Coleburn IKKE har samme effekt som EPO..............)

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22905 by MacLars
Replied by MacLars on topic Coleburn-smagning
Hejsa

Stor tak til Lars for en helt igennem fremragende smagning. Jeg synes også der blev holdt et pænt højt niveau i Coleburn-delen, der var ingen af flaskerne der ikke kunne findes plads til i mit skab...
Men selvfølgelig er der nogen der lige har en tand ekstra, her synes jeg især at MacKillop var perfekt balanceret. Platinum var også fremragende. Den 36 års fra Signatory var helstøbt og den der fik flest point i min bog (selvom der var ret tæt løb). Vil nu heller ikke undlade at nævne den Cadenheads der var aftappet i 1980, den var på en eller anden måde "klassisk", lige præcis på den måde jeg forestiller mig en fuldt integreret whisky, fine runde hjørner overalt.

2. halveg startede med WhistlePig, som jo selvfølgelig var markant anderledes end de Coleburns vi havde været igennem. Der var voldsomme vanilje/chili noter i den på en eller anden parfumeret måde, og ikke som den "dårlige" parfume (FWP) som til tider findes i Bowmore, så alt i alt interessant.

Derudover blev der jo budt på højt niveau i 2. halveg også, og især Talisker 20 er jo fantastik, også Glenglassaugh 30 var i højeste gear.

Tak for en god dag ;-)

Lars T.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22908 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Coleburn-smagning
Der skal også lyde en stor tak til Lars for at åbne sin Coleburn samling og for et hyggeligt samvær.

Jeg kan ikke andet end understøtte de andres kommentere for det var en virkelig spændende omgang.
Jeg har svært ved at nævne den bedste på dagen, men mere en række af Coleburns som var fremragende.
Og jeg hægter mig på de ovenstående ang. hvad der var bedst, så er det vist godt dækket ind :-)

Og stor tak til Lars for et godt selvskab. Der var en virkelig god stemning hvor den nørdet snak kunne få frit løb.

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22909 by jones
Replied by jones on topic Coleburn-smagning
Man må egentlig undre sig over hvordan Coleburn kunne blive overset gennem årene - uden en eneste officiel aftapning nogensinde.

Måske skyldes det at destillatet aldrig fik en ærlig chance. Fordi det var beregnet til Usher's og Johnnie Walker Red, har man næppe ofret de friskeste fade på lagringen og der var heller ikke grund til at modne sagen længe nok til at opnå det fulde potentiale.

Vi kan bare være taknemmellige for at Lars havde fået samlet 14 flasker, alle fra heldige fade, hvoraf nogle også havde fået lov til at ligge pænt længe.

Derfor blev det en vertikal smagning fuldt på højde med hvad man kunne forestille sig fra et hvilketsomhelst kendt og anerkendt destilleri og en endnu større oplevelse, da der jo ikke var videre forventninger eller forestillinger på forhånd.

Mit bud på dagens dram må være:
1. Platinum
2. Cadenhead 12
3. Rare Malts
4. Whisky Agency

Tak for en stor whiskydag, Lars.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22915 by Springbank21
Replied by Springbank21 on topic Coleburn-smagning
Det lyder til det har været en fed dag/aften..... Tak for noter og hyggelige sammendrag.

mvh

Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22917 by Lading
Replied by Lading on topic Coleburn-smagning
Super spændende, tak til Lars for denne geniale smagning!

Eneste minus var at jeg ikke var sluppet helt af med en stædig forkølelse:-(

Deffe, har du flere data på den Glendronach?

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 weeks ago #23079 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Coleburn-smagning
Coleburn har nu fået en facebook side www.facebook.com/pages/Coleburn- ... 5138547795

Distilleriet ser ud til at være sat i stand og fungerer som Ceilidh center

www.coleburn.co.uk/ (knap så opdateret, tilsyneladende)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 weeks ago #23082 by Peteys
Replied by Peteys on topic Coleburn-smagning
Lagde lige mærke til at der på plantegningen man kan åbne står Micro distillery et sted....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23317 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Coleburn-smagning
Man kan læse på laddieblog at Coleburn bygningerne vil blive lavet om til hotel:

The entire site is set to be converted into a 50 bedroom luxury hotel, spa and conference venue.
But new owners D & M Winchester announced this week that the former distillery is to be turned into a live event venue, with The Coleburn Event held on Sunday 1 May, focusing on aspects of the whisky industry. The event will also feature a grand ceilidh.

www.laddieblog.com/laddieblog/Bl ... ncert.html

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23323 by Duffer
Replied by Duffer on topic Coleburn-smagning

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23499 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Coleburn-smagning
Endnu et livsbekræftende eksempel på at smag og behag er og skal være forskellig: Omtrent samtlige deltagere i Coleburn-smagningen nævner Douglas Laing's Platinum 1967/2002 som et af de store højdepunkter på dagen. Serge på whiskyfun har lige anmeldt den som lidt uinteressant (80 point). Er det ikke bare skønt at være lidt uenig med de "store", og i øvrigt kompentente, anmeldere :)

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago #23636 by Duffer
Replied by Duffer on topic Coleburn-smagning
Ruben har netop smagt Rare Malts udgaven: www.whiskynotes.be/2011/coleburn ... are-malts/

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.471 seconds