Wymess virtuel smagning 19. juni 2020

More
3 years 9 months ago - 3 years 9 months ago #35117 by MacNiels
Efter en lidt svært start, kom den virtuelle smagning i gang. Havde på forhånd modtaget 8 meget spændende samples, men må også sige at mit kendskab til Wymess er ikke så stort igen. For smagningen stod Brand Manager Steven Shand. Steven kunne meget mere end blot den almindelige gennemgang af produktionen af whisky, jeg ved ikke om han har studeret dette eller om det bare er nørderi, men han havde rigtig meget viden om hele processen.
Der blev snakket om fadtyper, oxidering, hældning på lyne arm mm. og hvorledes de forskellige forhold kan ændre på det endelige resultat.

Noget som jeg ikke havde hørt før var begrebet Rancio cask. Det er åbenbart et begreb der kommer fra Cognac produktionen og er fade der er utætte. Hvis der opstår den rigtige oxidering i et fad der er utæt, kan der fremkomme nogle bestemte duft og smags nuancer.
"It’s the aroma of overripe fruit, a country house, oiled/waxed leather, ambergris, musk, mushrooms, blue cheese. Aromas which are slightly ‘off’, slightly gamey and high, that speak of decay and are yet also sweet."

Den 29 års Blandnoch var blandt andet et racio cask.

På programmet var følgende:

1. Triptych of Treats - 23 Year Old Linkwood
2. Coconut Raspberry Snowball - 29 Year Old Bladnoch
3. Islay Porridge - 28 Year Old Secret Islay
4. My Lovely Valentine - 23 Year Old Glenrothes
5. Summer Fruits Sundae - 24 Year Old Clynelish
6. Sultana Barley Bread - 22 Year Old Benrinnes
7. Maritime Memories – 31 Year Old Bunnahabhain
8. Crofter's Bonfire – 12 Year Old Loch Lomond Croftengea

Mine personlige farvoritter fra aftenens smagning er 7, 3, 2 og 5.

Alle var aftappet ved fadstyrke og er single cask aftapninger, og på nær en have alle ligget i mindst 20 år på fad. Dette kunne også fornemmes på duft og smag, nogle var meget behagelige og nemt at nyde.

Attachment Wemyss_SoMe_ad1080x1080_spring_2020.jpg not found


Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:
Last edit: 3 years 9 months ago by MacNiels.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.180 seconds