Julekalender 2022

More
1 year 3 months ago #35681 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2022
23 dec.

N. Tørv, maling, vingummi, træ, tjære, sød frugt, dufter som den helt rigtige type røg for mig, lav alkoholprocent, jeg tror det en gammel whisky, jo mere jeg dufter til den jo sødere bliver den og røgen forsvinder nærmest helt, den dufter sku meget godt.

S. Lige når jeg smager første gang, får man lige et ordentligt slag af tørv, som hurtigt glider helt over i smagen af en pose Haribo vingummi bamser, dejlig tørv og sukker sød frugt, igen hvis der skulle være en flaske røget whisky i mit skab måtte det gerne være den her, det er svært at sige hvad det kan være uden at nævne Port Ellen, men jeg gætter på Bruichladdich.

27år
48%
94/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35682 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2022
23. december

Starter med marcipan i duften, går så over i røg. Det er afdæmpet røg, så det tyder på noget alder, slutter med vekao og mandler.

Smag: Peber og røg, men også mineralsk. Det synes ikke som Islay røg. Der er syltede abrikoser, chutney og generelt let kryderet.

Finish: Synes den bliver maritim som den får lov til at udvikle sig.

26 år
52%
Ardbeg
88 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35683 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2022
23 dec
Sampleflasken så lidt tarvelig slidt ud, gamle tape rester og den var vist også nummereret forkert, drammen lys i farven og jeg havde lige nydt en klassedram forinden så forventningerne var ikke så høje lige her, men med det samme den blev hældt op i glasset :-) wow, lækker-røg! og på den fede måde! den er næsten nød til at have noget alder for at få denne afdæmpede profil, møg godt og en vild næse, minder mig om gammel laphroaig eller minimum laphroaig der er blevet gammel i flasken, (fik lige et flashback til Feis Ile i 2015 hvor vi smagte to 10 års Laph med ca 40y i flasken), næsen er bare genial, hestestald, desværre lidt lav i styrken omkring de 43%, men ikke ødelæggende for denne dram, sved, sommeraften med lejrbål, 94p det er sjældent man støder på denne profil og hvor det er så veludført, hvis jeg husker rigtigt så havde Steffen en Laph 25y OB, åben i indeværende år og der sad jeg med nogenlunde samme fredfyldte smil over hele fjæset, så det må blive mit bud.

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35684 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2022
23. december

Duft: Dyb tørv og røg. Honning og flydende chokolade. Refill sherry? Mildhed og godhed stiger op fra glasset. Chrome, salt og havluft. Røgvarer hos fiskehandleren.
Kan smagen mon følge op?

Smag: Ja!! Tørv, lakrids og grandiøs sødme - røget slik. Jord, aske, cigar, tobakspung. Salighed.
Kalenderens bedste whisky, og jeg har kun ét bud:

Ardbeg, 25 år, 46%
92/100

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35685 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2022
23/12

Næse, blid røg, citrus-vanilje bourbonfads agtige noter

Smag, Blød rund røg, a den slags der kommer med noget alder. Den har en god  mængde sødme oveni, som både ku være sherry og bourbon fad.

Finish, mere af det samme (heldigvis!) 


Gæt

Springbank 21år

46%

89 point

 

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35686 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2022
Pletskud fra Lading

Der er flere procenter i den end man kan smage

OB 25yo Laphroaig 51.4%

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35687 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2022
24. december

Dufter af christmas pudding, rum, kanel, rosiner og gammel tobak

Smag: Dejlig sherry sag, ikke brutal sherry, men en delikat udgave. Finder valnødder, brun farin og rum toppe.

Dejlig afslutning på endnu en fantastik julekalender. Altid sjovt at blive udfordret og konstaterer hvor piv ringe jeg er til at gætte.

54%
Arran fra et sherry fad
24 år
89 point

Glædelig jul til jer alle og endnu en gang, tak for udfordringen!

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35688 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2022
24 dec

Så blev det aligevel jul :-)

Sherry aftapning, men en der er rolig på næsen, jeg havde lige tømt 22 dec inden denne og så virker 24. dec desværre til at have en noget tyndere profil i sammenligning med, syltede agurker, små chokolade hapsere, afdæmpet træ - er vi ude i et sæbebehandlet sofabord i eg ;-) meget letdrikkelig, forsigtig sherrydram, saftevand til voksne, 89p i dagens anledning, måske kunne vi være ude i noget HP, 48%, 15y,

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35689 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2022
24 dec.

Så blev det endelig Jul

N. Sød sherry, kirsebær, svesker, rør sukker, masser af engelsk vingummi, dufter rigtig dejlig julet, tænker den har lidt alder, kan næsten ikke få næsen fra glasset, træ, meget tiltalende.

S. God kraft på både alkohol og sherry, lidt tør og bitter, men har også nogle frugt sukker noter, meget træ smag, dufter en lille smule bedre end den smager, gætter på en sherry lagret Arran

18år
50%
88/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35690 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2022
24/12
 Næse, næsen starter noget anonymt, men efter noget tid, oldscool sherry fad med noget alder. Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg ellers skal beskrive det
Smag, medium til kraftig sherryfad, let krydret. Vi er stadig i oldschool sherry fad
Finish, stadig sherry, men med en anelse peber/kryderi. Lidt a la Talisker, bare uden, eller næsten uden røg
Jeg kan godt lide den her, men har en følelse af at den ku være alt mellem 10 år og 40år og og fra næsten hvilken som helst destilleri i Skotland.Så jeg må prøve at finde ind til en.
Jeg gætter Tallisker 25år
52%
88 point 
Glædelig jul, og tak for i år!

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago - 1 year 3 months ago #35691 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2022
 24 December
 Glædelig jul
 Smager som ex-sherry. Lidt til den milde side. Meget frugtig og letdrikkelig. Ikke så høj i alkoholen skulle jeg mene. Dejligt med en sherrywhisky uden svovl. Lidt sødme. Der er lidt der smager af gammel whisky. Den virker halvvejs oldschool. Det kunne nemt være noget Gordon Macphail
 25yo Glen Grant 46%
 Rating 91/100    

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 1 year 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35692 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2022
Tak for en dejlig kalender. Tæt på, et pletskud eller langt fra, så har det været en fornøjelse at gætte med og læse jeres noter om vores fælles passion. 

Her den 24. december er det meget passende med et pletskud. Sådan Steffen! Rigtig glædelig jul.

Juleaftensdagsdrammen er:

Glen Grant, 23 år, 1995/2019, The Maltman flasket til Shinanoya, 51.0%

 
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.254 seconds