Finlaggan, hvor?

More
19 years 6 months ago #1586 by Spojs
Replied by Spojs on topic Finlaggan, hvor?
Der er tideligere henvist til denne side som har et bud hvad de forskellige aftapninger egentlig indeholder.
www.smwhisky.com/alias_m.htm
Dette er dog ikke en facit liste, men det man mener det er.

..... ja eller tænk på al den whisky du kunne havde købt for de samme penge - ikke for at smide salt i såret......

Er det ikke nermere som at hælde vand i whiskyen?? :lol:
For 2k kunne jeg nok lige finde en enkelt flaske eller to der ville pynte på hylden uden at de skal hentes i Tyskland.

Spojs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1588 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Finlaggan, hvor?
Spojs - udmærket side du henviser til. Der er efterhånden et hav af whiskysider på nettet, og mange af dem har også nogle bud på, hvad der er i de anonyme whiskies.

Der synes dog at være en tendens til, at næsten alle anonyme Islay's absolut må indeholde Lagavulin. Det synes jeg stadig er lidt usandsynligt.
Dels er de et lille destilleri sammenlignet med Diaego-makkeren Caol Ila.
Dels er de så efterspurgte, at alt det malt de aftapper kan sælges under eget navn.

Så jeg vover stadig den påstand at de fleste af dem er Caol Ila.

Bortset fra dette, så er der dog nogle oplagte misinformationer på ovennævnte side. Han blander anonyme whiskies og deres evt. indhold sammen med mærkevarewhiskies af forskellige navne, som fremstilles på samme destilleri.

Den ukyndige kunne få den opfattelse, at der f.eks. er Springbank maltwhisky i Longrow og Hazelburn, eller at der er Tobermory i Ledaig.
De forskellige whiskies fremstilles ganske vist samme sted, men med forskellig malt, med mere eller mindre røg. Og for Springbank's vedkommende med forskellige destillationsprocesser, 2x, 2 ½x og 3x dest.

Og så synes jeg ligesom Flemming, at denne tråd handler lidt vel rigeligt om priser kontra fortjenester. Det har vi efterhånden debateret til "hudløshed" i andre tråde.

Så kom ud af busken med nogle gode smags- og andre oplevelser med vores kære hobby.

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1597 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
Per skrev:

PS i øvrigt muntert at læse dine indlæg Kurt.

Så vær glad for at jeg ikke skriver på mit daglige talesprog :P

Flemming Gerhardt-Pedersen skrev:

Jeg forstår altså ikke helt diskussionen - eller også så er det fordi, at man ganske enkelt kun udtrykker sig i "små fraser" - og glemmer helheden.

Skal vi ikke lige starte fra starten:

Tjah, boller fra Kohberg er dejlige, så hvad skal jeg sige, hvis jeg nu har et stærkt ønske om ikke at genere nogen eller yppe kiv? Hmmm...., jeg tror lige jeg går i tænkeboks og overvejer mit svar nøje. Øjeblik......

(Bum-bumme-lum)

I'm back!!!! :D

Men ak: en omtankepause og adskillige dybe indåndinger (3 centimeter fra overfladen på en Highland Park 18 yo) flyttede lissom ikke rigtig noget. Okay Flemming, ta' det som en mand og vær sikker på at jeg har fredelige hensigter:

Vinhandleren kan altså ikke leve af at lange en flaske Finlaggan 3 gange om ugen over disken til DKK 3,00 i fortjeneste - derfor den højere pris også - medmindre de sætter den på tilbud - for at lokke folk ind i deres butik også.

Ovenstående forudsætter at alle giver det samme pr. flaske i indkøb, men sådan er virkeligheden jo ikke.

Så skal vi ikke forsøge i dette forum at være lidt mere seriøse omkring butikkernes pris

"Seriøse" betyder for dig, forstår jeg, at vi forbander priskonkurrence og overhovedet ikke sætter spørgsmålstegn ved om prisen på en bestemt flaske whisky er rimelig eller ej. Vi skal bare betale og glæde os over at den pågældende forretning endnu ikke er gået konkurs som følge af ublu og umoralsk konkurrence fra de store kapitalistiske kæder.

Hvorfår må jeg/vi ikke undre mig/os over at f.eks. Finlaggan - en uspecificeret whisky med Anders And-navn forsøges afsat til samme pris som regulære distilleriaftapninger?

Det lyder sikkert som et "surt opstød"

Bestemt ikke. Det lyder nærmere som en automatisk afspilning af en endeløst bånd. Misforstå mig ikke: det er i orden at være principfast og have en ganske bestemt holdning, men hvis der nu i forum er en lyst til at diskutere disse forhold, skal det vel ikke være forbudt?

Karl Ejnar skrev:

Og så synes jeg ligesom Flemming, at denne tråd handler lidt vel rigeligt om priser kontra fortjenester. Det har vi efterhånden debateret til "hudløshed" i andre tråde.

Jeg mener nu ikke at nogen - i hvert fald ikke mig - har givet udtryk for, at fortjenesten er for høj. Jeg er sådan set ret ligeglad med hvem i leddene der tjener hvor meget. Jeg er udelukkende interesseret i slutprisen for forbrugeren. Jeg ønsker ikke at fremture med de samme evige spørgsmål og synspunkter igen og igen, men når der er en ny vinkel (som jeg mener der er i denne debat), mener jeg altså der skal være plads til den.

Jeg finder det påfaldende, at i tilfældet Finlaggen er Danmark tilsyneladende det eneste land, hvor mærket ikke markedsføres til lavpris. Er man som entusiast og samler helt ligeglad med hvad tingene koster? Er jeg den eneste her, for hvem 50-100-150 kr. fra eller til på en flaske betyder noget som helst?

Og (klynk, klynk): Vil I godt tro mig når jeg siger, at jeg ikke er ude på ballade. Jeg er ude på debat og gerne at få nogle ting og forhold afdækket, som kan komme whiskyforbrugerne tilgode. Og netop "forbrugersynsvinklen" er måske det nye, som ikke rigtig falder i god jord her?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1598 by Duffer
Replied by Duffer on topic Finlaggan, hvor?
Towle skrev;

Er jeg den eneste her, for hvem 50-100-150 kr. fra eller til på en flaske betyder noget som helst?

Nej, absolut ikke...

De som har brugt deres dyrebare tid på at læse mine til tider værdiløse indlæg, vil forstå at jeg køber 70-75% af mine flasker - også "specialaftapninger" - i Tyskland med store besparelser til følge.
Her er det ikke kun momsen der er til forskel.
Jeg handler også hos danske forhandlere og på "Whiskymessen", men prisen har da en indflydelse..

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1599 by per
Replied by per on topic Finlaggan, hvor?
Kurt skrev:

Og netop "forbrugersynsvinklen" er måske det nye, som ikke rigtig falder i god jord her?

Nu kan jeg selvfølgelig kun tale for mig selv, men selvfølgelig kan man diskutere priser. Principelt skal man altid være åben over for gode priser, hvad enten der er tale om et nyt køkken eller en god flaske whisky...........


Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1600 by Duffer
Replied by Duffer on topic Finlaggan, hvor?
Per skrev;

Principelt skal man altid være åben over for gode priser, hvad enten der er tale om et nyt køkken eller en god flaske whisky...........


Selvom der måske nok ikke kan opnås enstemmighed herinde, (der er trods alt nogen herinde der sælger whisky som deres levebrød) var det måske en idé at have et link, hvor forumdeltagerne kunne taste, hvis man har set et godt tilbud...?
Så kunne de som betragter prisen som en mindre faktor også undgå os vestjyder med lommesmerter....
Hvad siger webmaster...?
Ja, den får jeg nok én på puklen af, men den tager jeg så med

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1601 by Benke
Replied by Benke on topic Finlaggan, hvor?

var det måske en idé at have et link, hvor forumdeltagerne kunne taste, hvis man har set et godt tilbud...?

Ni måste vara lyckliga i Danmark, där det finns flera olika inköpsställen!
I Sverige har vi bara (kun) ett............... :evil:

Mvh
/Benke

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1603 by per
Replied by per on topic Finlaggan, hvor?
Benke skrev:

Ni måste vara lyckliga i Danmark, där det finns flera olika inköpsställen!
I Sverige har vi bara (kun) ett...............


Vi må jo bare håbe på, Systemet ikke ovelever EU...... så er der da kommet noget godt ud af det....

Mac All skrev:

Selvom der måske nok ikke kan opnås enstemmighed herinde, (der er trods alt nogen herinde der sælger whisky som deres levebrød) var det måske en idé at have et link, hvor forumdeltagerne kunne taste, hvis man har set et godt tilbud...?



God idé, jeg lever også af mit arbejde, og vil som sådan gerne have mest muligt ud af det. Så derfor kan jeg kun støtte idén om et "tilbuds forum"

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1605 by stig
Replied by stig on topic Finlaggan, hvor?
Hej Kurt,

så kan du godt starte ´Hondaen ´.
Kvivkly har i næste uge Laphroaig 10 år på bud til kr. 249,00 pr. flaske, du sparer op til kr. 70,00. Det er vel noget at køre efter - eller måske ikke! Men når du nu sparer 70 kroner.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1606 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
Sig skrev:

så kan du godt starte ´Hondaen ´.
Kvivkly har i næste uge Laphroaig 10 år på bud til kr. 249,00 pr. flaske, du sparer op til kr. 70,00. Det er vel noget at køre efter - eller måske ikke! Men når du nu sparer 70 kroner.

Indlægget er tilsyneladende ment venligt op hjælpsomt, men syren der drypper fra det, er vist ikke til at tage fejl af :wink:

Og ja: Jeg har naturligvis bemærket mig Kvicklys tilbud, men mere interessant synes jeg det er, at der er en 12 års Bowmore til samme pris. Laphroaig 10 har jeg stort lager af (købt på tilbud) og senest havde Juuls Vinhandel et kanonditto på den 15 års, så jeg forsynede maig naturligvis rigeligt.

Nu ved jeg ikke om forargelsen har forskellige grader. Det er naturligvis dybt forkasteligt at købe på tilbud i COOP's butikker, men gælder det samme, når det er i en vinhandel?

For vi skal jo ikke glemme, at når en butik (kæde eller ej) vælger at fyre en udsøgt vare af på tilbud, har de for det første købt en større mængde hjem end normalt og derved opnået en rabat og dernæst har "Tilbud" jo et klart formål: at få folk ind i butikken. Jamen hvad er det så lige der er så galt ved at "vi" benytter os af disse tilbud (også hos mindre forhandlere)? jeg har personlig erfaring for, at i en vinhandel, hvor der var et Fars Dags tilbud, opholdt jeg mig vel en halv time i forretningen, fik en god snak og har senere købt adskillige flasker der. Indehaveren var glad, jeg var glad. De eneste "sure miner" over den trafik findes åbenbart i dette forum (ingen nævnt, ingen glemt).

Ideen om et forum, hvor vi alle kan sende informationer ind, synes jeg er god. Et sådant forum kan man jo bare lade være med at læse, hvis man synes at whisky generelt er alt for billig i Danmark.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1607 by stig
Replied by stig on topic Finlaggan, hvor?
Kurt,

mit indlæg var naturligvis ironisk ment.
Det er da også med fuld overlæg, at jeg nævner Laphroaig og ikke Bowmore. Hvis du kigger dig for, så kan du faktisk finde Laphroaig til under kr. 249,00 og endda til normalpris.
Dette viser bare, at man skal se sig for inden, at man tager Toyotaen ud og køre for at spare 70 kr.
NB Bowmore til kr. 249,00 er vel OK, men man sparer vel heller ikke her 70 kr.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1608 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
Stig skrev:

mit indlæg var naturligvis ironisk ment.

Godt gået, stig - lige min stil 8)

Det er da også med fuld overlæg, at jeg nævner Laphroaig og ikke Bowmore. Hvis du kigger dig for, så kan du faktisk finde Laphroaig til under kr. 249,00 og endda til normalpris.
Dette viser bare, at man skal se sig for inden, at man tager Toyotaen ud og køre for at spare 70 kr.

Jamen, jamen... i dette forum er der jo en udpræget modvilje mod at se sig for og at købe hvor det er billigst. Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig kan gennemskue dagsordenen her.

NB Bowmore til kr. 249,00 er vel OK, men man sparer vel heller ikke her 70 kr.

Nø, nø, sikkert ikke, men sparet er sparet (Juuls tager 295 - min lokale sikkert lidt mere) - især hvis man har et længe næret ønske om at smage denne og alligevel kommer forbi Kvickly hver dag på vej til og fra arbejde.

Ja, undskyld mig (jeg har skrevet det før): 50 og 100 kr. her og der, bliver da osse til noget, hvis man køber 15-20-25 flasker om året. De penge man sparer, kan man jo passende købe sig en ekstra god og spændende whisky for. Og hvor køber man sådan een? Ikke i Kvickly. thivertifelle.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1609 by walter
Replied by walter on topic Finlaggan, hvor?
Kære Flemming, idag får jeg besøg fra London, de har 2fl Port Ellen 2release med til mig, de koster i London 130 £ pr stk,
hos juul ´s vil de have 2350kr , hvis jeg skulle købe dem her hjemme skal jeg altså á med 2000kr mere, ER det rimligt med en fortjenste på 1000kr for en fl port ellen, Det syntes jeg ikke ,derfor køber jeg 90% af mine whiskys i London.
Så hvis i vil sælge whisky til mig så skal prisen være den rigtige, ellers køber jeg forsat mine flasker i london.


hilsen walter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1610 by MacLars
Replied by MacLars on topic Finlaggan, hvor?

Selvom der måske nok ikke kan opnås enstemmighed herinde, (der er trods alt nogen herinde der sælger whisky som deres levebrød) var det måske en idé at have et link, hvor forumdeltagerne kunne taste, hvis man har set et godt tilbud...?
Så kunne de som betragter prisen som en mindre faktor også undgå os vestjyder med lommesmerter....
Hvad siger webmaster...?


Nu har vi oprettet dette forum, som man så kan bruge til at pege folk i retning af gode tilbud. Og husk...dem som lever af at sælge whisky, de kan også skrive der og få lidt gratis reklame ;-)

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1611 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
MacLars skrev:

Nu har vi oprettet dette forum, som man så kan bruge til at pege folk i retning af gode tilbud. Og husk...dem som lever af at sælge whisky, de kan også skrive der og få lidt gratis reklame :wink:

Respeeeekt :D

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1612 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Finlaggan, hvor?
walter - de 1000,- er nok ikke ren fortjeneste. De køber sikkert kun få flasker, og er derfor nødt til at betale alm butikspris incl. UK afgift. I de 1000,- er der så indregnet dansk afgift + dansk moms, så det æder da lidt af fortjenesten.

Prisen er da iøvrigt £20 lavere, hvis du køber den på Caol Ila. Det gjorde jeg her i sommer, dvs det var nu 1st release, som jo er den bedste iflg Michael Jackson. De havde de 2 første "annual releases" til £110,-. Den 3. var ikke dukket op pga en fejl, men ville sikkert komme på hylden.

2nd release koster forøvrigt €185,- (=dkr1377) i Weinquelle Hamborg, som omtales i "Tysklandstur"-tråden. 3rd release koster her €152,-. De har vist ikke 1st rel. Pudsigt at priserne er forskellige.

Nu er det jo så ikke alle, der har venner/familie i London eller kommer forbi Hamborg, eller for den sags skyld lige er et smut på Islay - såeh...

WQ-Hamburg har forøvrigt omtalte Finlaggan "Original peaty" til €18,95 (=kr141).

De har også Fuaran Ile (Lagavulin) Ian Macleod 91 46% til noget mere (€37), men så er indholdet jo heller ikke hemmeligt mere, og der er ikke brugt koldfiltrering eller tilsat karamel. Og de er ikke "vandet" ned til 40%. Dette er så endnu en, i den lange række af uafhængige aftapninger af Islay, men her vil man godt afsløre destilleriet. Den findes også i cask strength til €49,-.

Så Kurt, her er endnu et argument for at "Finlaggan" burde være billigere i Danmark, hvis altså lige der er nogen, der er store nok til at hjemtage et stort parti!

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1616 by dmwa
Replied by dmwa on topic Finlaggan, hvor?
Quote
Kære Flemming, idag får jeg besøg fra London, de har 2fl Port Ellen 2release med til mig, de koster i London 130 £ pr stk,
hos juul ´s vil de have 2350kr , hvis jeg skulle købe dem her hjemme skal jeg altså á med 2000kr mere, ER det rimligt med en fortjenste på 1000kr for en fl port ellen, Det syntes jeg ikke ,derfor køber jeg 90% af mine whiskys i London.
Så hvis i vil sælge whisky til mig så skal prisen være den rigtige, ellers køber jeg forsat mine flasker i london.
Unquote

1) En Ford Ka koster GBP 6,000 i England - I Danmark det dobbelte

2) En pakke cigaretter koster GBP 5.00 i England - i Danmark 28.00

Hvor man køber sine varer - og hvorfor, til hvilken pris etc - og hvorfor det er dyrere i X-købing end Y-købing, eller hvorfor en der køber 1 palle af gangen kan få det billigere end den der køber 1 karton med 6 flasker 3 gange om året - det er den diskussion, der ikke nødvendigvis behøves at blive diskuteret i dette forum - for det kan vi alligevel ikke ændre på - og det fører ikke til noget.

Det jeg efterlyser er en diskussion, om erfaringer med de whiskies man smager nyheder på markedet etc etc.

Slainthe

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1617 by Duffer
Replied by Duffer on topic Finlaggan, hvor?
karlejnar,

WQ-Hamburg har forøvrigt omtalte Finlaggan "Original peaty" til €18,95 (=kr141).


Jeg har netop idag købt den omtalte Finlaggan "Original Peaty" til 19,95 euro. (ca. 150 DKK)
Vejledende pris hos en større dansk forhandler 259 - 299 DKK.
Det er normalpris i Flensborg (hos en forhandler).

Samtidig købte jeg en Glengoyne 17-års til 39.95 euro (ca. 300 DKK)
Vejledende pris hos en større dansk forhandler 495,- DKK

Umagen værd - det er op til én selv...!!!

walter,

Så hvis i vil sælge whisky til mig så skal prisen være den rigtige, ellers køber jeg forsat mine flasker i london.


Her kunne jeg nok ikke være mere enig

MacAll

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1618 by Duffer
Replied by Duffer on topic Finlaggan, hvor?
MacLars,

Nu har vi oprettet dette forum, som man så kan bruge til at pege folk i retning af gode tilbud.


Godt.
Jeg lover hermed på forhånd at deltagtiggøre forumdeltagerne med en del god tilbud

MacAll

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1620 by dmwa
Replied by dmwa on topic Finlaggan, hvor?
FINLAGGAN - Hvor?

Det er overskriften på denne tråd.

Fandt også link til en hollandsk side

home.hetnet.nl/~ronald.wezel/

VUF!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1621 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Finlaggan, hvor?
LOL

Han er godtnok sød - minder mig om at min kone er kørt til Skotland (igen) for at hente en Golden Retriever. Glæder mig til hun kommer hjem.

Hun har så forhåbentlig de to flasker med, som jeg glemte derovre.

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1622 by Duffer
Replied by Duffer on topic Finlaggan, hvor?
dmwa,

Nu kan jeg altså ikke dy mig længere - Towle alias Kurt, har du ikke spurgt Politimesteren, om du kan få det på tilbud - for det er jo som du siger en "dårlig kopi" - og følger man ovenstående tråd, så er du jo ikke den der spenderer penge på "til prisen" varer.....


dmwa,

FINLAGGAN - Hvor?

Det er overskriften på denne tråd.


Nå ja.....

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1623 by per
Replied by per on topic Finlaggan, hvor?
dmwa skrev:

Fandt også link til en hollandsk side
home.hetnet.nl/~ronald.wezel/


Det må vist være en whisky hund...........

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1625 by caskdk
Replied by caskdk on topic Finlaggan, hvor?
Finlaggan igen igen

Der er som vi har vendt 100 gange flere grunde til at Finlaggan ikke er så billig som ifeks i Tyskland.

Så Kurt, her er endnu et argument for at "Finlaggan" burde være billigere i Danmark, hvis altså lige der er nogen, der er store nok til at hjemtage et stort parti!


En af grundene er ovenstående citat. Vi kan ikke opnå samme mængderabat som importøren i Tyskland, hvis marked er omtrendt 15 - 20 gange så stort som Danmark. Vi betaler simpelthen mere for whiskyen.
(dertil kommer så de som alle ved mere faste udgifter som er større end feks i Tyskland, moms afgift højere indkomst skat mm )

Jeg syntes også som nogle andre det er lidt trist at vi gang på gang skal denne diskussion igennem. Vi må jo et eller andet sted konstaterer at der er forskel på priser alt efter hvor man køber. Det være sig i Danmark, feks COOP iforhold til vinhandleren på hjørnet, eller ved rejser / postordre i udlandet.
Derfor er det sidste gang jeg deltager i diskussionerne omkring hvorfor ting er billigere i feks Tyskland end i Danmark, ikke fordi jeg er sur over diskussionen, men alle sten er efterhånden blevet vendt.
Derimod glæder jeg mig til som Flemming fra DMWA skriver til at læse om nye produkter, spændende oplevelser og andet godt fra det vi er fælles om nemlig vores kærlighed til whsiky'en

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1626 by caskdk
Replied by caskdk on topic Finlaggan, hvor?
Det sidste ord i mit indlæg skulle have været whisky'en, hvis nogle skulle være i tvivl :D

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1628 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
Claus, FC Vin skrev:

Vi kan ikke opnå samme mængderabat som importøren i Tyskland, hvis marked er omtrendt 15 - 20 gange så stort som Danmark. Vi betaler simpelthen mere for whiskyen.

Det anfægter jeg ikke, men det er dog bemærkelsesværdigt at alle de lande jeg har kunnet finde, markedsfører Finlaggan til lavpris. Alt tyder derfor på (ikke overraskende, da det jo er en Anders And whisky), at udgangsprisen fra aftapperen er lavere end for tilsvarende distilleriaftapninger. I Danmark har man åbenbart valgt en anden strategi.

Jeg har aldrig udtrykt mig sådan at man kan forledes til at tro, at jeg ikke har nogen som helst fornemmelse af de mekanismer der danner en markedspris. At jeg har startet et par diskussioner om whiskypriser sidestiller mig åbenbart med Dansk Folkeparti, eller andet modbydeligt og nu hvor nettet strammes, vil ingen lege med mere.

Okay, jeg tager ad notam, at især forhandlere/importører i dette forum er trætte af at der sættes spørgsmålstegn ved prisdannelsen og hellere vil diskutere smagsoplevelser. Nu er dette site imidlertid indrettet med mange forskellige fora, hvoraf der findes en direkte til formålet (Smagninger), samt undergrupper for de forskellige distrikter. Hvorfor det er så vigtigt at få bremset denne og lignende debatter i det forum der hedder "Andet", må vedkommende selv gøre rede for. Og endelig er der jo den mulighed, at man simpelthen holder sig ude af de debatter man ikke gider.

Oh well, jeg kapitulerer og melder pas. Nu gider jeg nemlig heller ikke mere :evil:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1631 by per
Replied by per on topic Finlaggan, hvor?
Til Kurt (og andre)

Nu kan jeg godt forstå, at Kurt ikke bryder sig helt om tonen, men gbare for en ordens skyld, vil jeg lige nævne, at jeg støtte dine synspunkter, og vil gerne deltage med informationer når jeg ser blillge og gode tilbud. Selv om en whisky er købt til "under" indkøbspris kan den jo godt smage godt.

I øvrigt har dmwa Port Ellen til den laveste pris jeg endnu har set i DK ( og Tyskland), nemlig en Signatory Port Ellen 1979 43% til 685,00. Så de profesionelle kan også godt være med. Men som Kurt skrev, så lad os forsætte debaten i andre fora ( det er også upraktisk med flere siders debat.

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1633 by dmwa
Replied by dmwa on topic Finlaggan, hvor?
Quote

I øvrigt har dmwa Port Ellen til den laveste pris jeg endnu har set i DK ( og Tyskland), nemlig en Signatory Port Ellen 1979 43% til 685,00. Så de profesionelle kan også godt være med.

Unquote

Så er det jo bare vi undrer os - at vi alligevel ikke sælger nogen!!! Vi er - ifølge Per - de billigste i Danmark, men sælger ikke nogen.

Ikke for at træde i debatten - men selv om vi har en lav pris, hælder vi dem altså ikke ud over disken. Hvorfor - nu kommer grammofonpladen igen - fordi man vil stå med flasken i hånden, have en god historie med på vejen etc etc. Vi ligger ikke på hovedstrøget - vi ligger ikke på ruten til Tyskland eller det lokale COOP - vi ligger på Djursland - så man kommer altså ikke lige forbi.

Hvis vi satte prisen DKK 200 op - så ville vi stadig sælge lige mange flasker Port Ellen (det er min påstand) - udbud og efterspørgsel...

Der sidder måske 100 i dette forum og diskuterer prisdannelse - og der er ingen facitliste.

I øvrigt et sjovt udtryk Per bruger - "de professionelle kan også være med" - alle der sælger whisky med moms i dette land - de er vel professionelle - på et eller andet plan?

Slainthe

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1702 by Duffer
Replied by Duffer on topic Finlaggan, hvor?
Jeg fandt denne note omkring Finlaggan (ved et tilfælde)

"Praise for Finlaggan!
Jim Murray's Whisky Bible praises Finlaggan

Jim Murray has confirmed what we have known for a long time now - Finlaggan Old Reserve Single Islay Malt is a top class Islay malt. In his latest edition of the Whisky Bible 2004 he gives Finlaggan 94 points out of 100 and says "If you dont get a bottle of this, you'll regret it for the rest of your life"
The book itself is available from Carlton books and is the most comprehensive Whisky Guide we have ever read."

Det ikke er denne version der er blevet diskuteret her i forummet - men alligevel.
Jeg har fået min åbnet og må sige den er god til prisen.
Også selvom jeg kun i begrænset omfang er til Islay.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1703 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
MacAll skrev:

Jeg har fået min åbnet og må sige den er god til prisen.

Hvad var prisen og hvor købte du den?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.366 seconds