Hvorfor bliver farven "justeret med karamel"?

More
18 years 10 months ago #5567 by MikkelB
Kan nogen give mig en forklaring på hvorfor farven på selv forholdsvis dyre single malts (f.eks. Highland Park 12 års) bliver justeret med karamel? Det er nok forholdsvis harmløst, men det undrer mig hvorfor det er nødvendigt i så ædelt et produkt. Selv ChasE i Århus (!) har ikke kunnet give mig en god forklaring...
Tak!
Mikkel

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5570 by plesner
Efter hvad jeg har læst mig til, så tilsætter man karamel for at opnå en ensartet farve fra gang til gang.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5573 by jones
Det handler dels om ensartethed, dels om forbrugernes forventninger.

De fleste forbinder whisky med en dyb, rød-brun mahognifarve.

Og det får man så.

Jeg synes godt at jeg kan skelne karamelduft/smag nogen gange. I enkelte tilfælde kan det lugtes allerede udenpå en uåbnet flaske.

Udover denne tilsløring af smagsoplevelsen, forringer det også muligheden for at gennemskue whiskyens fadhistorie (alder, bourbon/sherry, 1./2./3. gang, o.s.v.?)

Derfor er jeg helst fri.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5574 by Macdeffe
Jeg syntes også der er forskel på hvordan karamellen bruges. Nogen gange (især i blends) bruges karamel til at farve med, mens i malt er det faktisk bare en justering.

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5575 by jones
I lederartiklen i 2004-udgaven af sin Whisky Bible plæderer Jim Murray for et forbud mod farvejustering.

Han anfører endnu to grunde til at det anvendes:

Det får en whisky til at se ældre ud end den faktisk er.

Det får en whisky til at se "kraftigere" ud end den faktisk er.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago - 18 years 10 months ago #5576 by Dragen
På en Talisker Masterclass med repræsentanter fra destilleriet, spurgte vi dem om hvorfor de bliver ved med at hælde karamel i deres whiskies - trodt en generel holdning på destilleriet om at vende tilbage til nogle af de gamle dyder produktionsmæssigt (det var ihvertilfælde hvad de proklamerede).

Svaret var at da de havde forsøgt sig med at sende den 'rene vare' ud, havde det været alvorligt omkostningsmæssigt. Forbrugerne havde klaget over whiskyen, da den jo ikke 'lignede sig selv' og derfor returneret den til forretningerne - som så sendte kasser tilbage til destilleriet. Derfor vælger man fortsat på Talisker at justere med karamel.

Hvorfor de så vælger efterfølgende at hælde noget af det i kulørte flasker havde de ikke en fornuftig forklaring på... :?

Vivi
Last edit: 18 years 10 months ago by Dragen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5577 by Macdeffe
Det giver i hvert fald nogen et forkert indtryk af hvordan whisky skal/kan se ud. Jeg har før serveret en Single Malt uden farve for folk der ikke har drukket så meget whisky og det første de gjorde var at rynke lidt på næsen over dens manglende på farve (farve=kvalitet?).

For mig har farvet whisky altid haft nogenlunde samme effekt som det at spise grøn ketchup. Det kan godt være der ikke er nogen smagsforskel (Jeg er ikke sikker på at JEG kan smage det, måske lige i Loch Dhu), men det virker forkert. Mine sanser forvirres når synet fortæller en ting og smagen noget andet. Det er jo en kendt sag at hjernen manipulerer dine sanseindtryk så hvem ved om karamelfarvning ikke påvirker smagen af omveje ? (Det skal jeg ikke gøre mig alt for klog på)

I sidste ende er det vel os forbrugere der bestemmer og jeg tror at NONCF og ikke farvning er kommet for at blive.

Der siges jo ofte at maltwhisky laves af 3 ting : Vand, gær og byg. Men ofte er der jo en fjerde ting : karamel.

Guiden på Dalmore kom også (af sig selv) ind på prædikatet "No additives" i forbindelse med brug af diverse x-fade - som faktisk i hans øjne var et additiv. Der er jo netop masser af rester i et fad fra det foregående produkt fra før der tilsættes newmake/whisky. Ikke bare i træet, men også en lille bundsjat man har ladet være for at træet ikke udtørrer. Er der nogen der ved hvor meget denne bundsjat udgør ?. Er der nogen der ved om denne bundsjat hældes ud lige før new make/whisky tilsættes ? Der er meget i selve træet så det kan være at en denne bundsjat er ubetydeligt lidt i forhold hertil

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5578 by MacLars

Er der nogen der ved om denne bundsjat hældes ud lige før new make/whisky tilsættes ?


Jeg har tidligere været inde på netop dette emne ( her ), men der kom desværre aldrig nogen svar :-( I det interview jeg henviser til står der dog at Glenmorangie i hvert fald ikke fik fade hvor der direkte var væske tilbage.

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5579 by Dragen
Well - det bliver jo lidt svært ikke at 'tilsætte' nogen rester fra det foregående fad - da der altid vil være en variende mængde bourbon. Der må da også være markant forskel på mængden fra de tønder som købes samlede - og med en ekstra sjat i til at holde træet fugtigt - til dem som købes i 'løse stave' og samles igen - om de hælder rester ud eller ej (jeg ved det ikke ).

Så sådan et whisky som først har ligget på et godt vådt first fill bourbon fad og så er omstukket til et saftigt first fill sherry, er da godt spædet op...

Men - puh - det kunne være slemt hvis de begyndte at lagre 20 år på frisk træ tror jeg :cry:

Mht. at servere næsten farveløs whisky for 'begyndere' er det jo altid sjovt at servere en farveløs, fuld'røget' Caol Ila for en som tror at smagen hænger sammen med farve.... det har jeg med fornøjelse prøvet nogle gange efterhånden :D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5580 by Macdeffe
Jeg husker det ikke så godt, men jeg mener der blev sagt at fadet mister 5% det første år (fordi whisky trækker ind i fadet)

Leveres x-bourbon fade ikke i stave og samles igen ? Er de derfor ikke mere tørre end x-sherry fade der ikke skilles

At bundsjatter betragtes som additiv (se MacLarses link) og dermed er forbudt er jo klart nok, men hvis der er bundet betydeligt mere i selve træet er det jo indirekte et additiv også. Hvad nu hvis man begynder at bruge diverse "tørre" x-fade der tidligere har indholdt sukkervand, vanillesukkervand, æblejuice - you name it. Man har jo hørt om at man i gamle dage kom til hælde whiksy på gamle silde tønder (Men det gør man vist ikke mere....)

MacDeffe

PS : På spiritusmessen fortalte de på cognacmasterclassen at al cognac var farvet samt tilsat sukker hvilket var nyt for mig. Faktisk mente foredragsholderen at Cognac uden sukker var udrikkeligt, og at de have aftappet en single cask direkte til nogen svenskere en gang, men han forstod ikke hvorfor de ville have et sådant produkt.

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago - 18 years 10 months ago #5582 by Duffer

Det får en whisky til at se ældre ud end den faktisk er.
Det får en whisky til at se "kraftigere" ud end den faktisk er.


Og jeg tror ubevidst også hjernen syntes.
Hvis man er til whisky fra sherryfade med høj alder, forventer man en hvis farve.
Holdbarheden og karamel diskuteres stadig - ingen farve og ingen kølefiltrering foretrækkes :)

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 18 years 10 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5583 by Dragen
Jeg mener (men er ikke 100%) at der står i den nye Islaybog at et af de sydlige destillerier får alle deres ex bourbon fade hele !?!

Eeeoooww - æblejuicefinish lyder sq ikke rart... men tranebær kunne måske åbne op for et nyt marked... yrf...

Var ikke klar over at de puttede sukker i cognac - lyder da som lidt 'snyd', hva'

Vivi

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5585 by karlejnar
Jeg mener også at både Laphroaig og Ardbeg får leveret x-bourbon tønderne hele. Nogle af de andre gør det sikkert også.
Men Diageo, og dermed Lagavulin og Caol Ila, skiller tønderne ad og samler dem igen til hogsheads med nye ender. Ovenikøbet bruger de i tilfældet Lagavulin at "modne" dem først med grain- og malt-whisky, før der kommer Lagavulin new make i.
Så her må der jo så være additiver tilbage af disse, så hvis man sætter sagen på spidsen er det jo egentlig blended whisky :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5588 by MikkelB
Mange tak for de fyldestgørende svar!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5596 by bruhns

Var ikke klar over at de puttede sukker i cognac - lyder da som lidt 'snyd', hva'


Ja, det er en overraskelse når man finder ud af det. Mængden af sukkersirup varierer fra hus til hus (og det er ganske rigtigt ikke noget de plejer at råbe højt om), men der er altså nogle huse som ikke kommer så meget i og andre som kommer meget i (efter sigende er dette især populært på det asiatiske marked, hvor man åbenbart foretrækker en meget sød cognac...)

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5597 by Dragen
Ved du hvor store mængder der kan være tale om ???
Er det hvidt sukker eller noget mere 'råt' der bruges ???

mvh
Vivi

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5599 by bruhns
Jeg har igen konkrete oplysninger om hvor meget der rent faktisk tilsættes, men efter sigende er det sukkersirup der tilsættes. Iøvrigt tilsætter visse huse også egespåner der har ligget i blød i gammel cognac og sådan er der så mange tricks...

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5600 by Dragen
Det var da et luset produkt :(

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5602 by PontusL
Jag var på cognacs smagning i går. Jag fick då reda på att sockermängden i cognac ligger mellan 2-10 gram/ liter. Tillsatsen av karamel (E150a) är ca 0.1 % i de yngre sorterna medan en äldre cognac på 25 år inte färgas.

Pontus Lilliehorn
Lund
Sverige

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5603 by bruhns
Er de 2-10 gram det tilsatte sukker eller den totale mængde? Jeg kan forestille mig at der måske er noget naturligt sukker også?

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5604 by PontusL
Det är mängden tillsatt socker.

Pontus Lilliehorn
Lund
Sverige

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5605 by dmwa
Så ved man hvorfor whisky smager bedre end cognac....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 10 months ago #5606 by Macdeffe
Cognac må altså tilhøre likør katagorien så :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 9 months ago #34885 by Jonasdenmark
Er det noget med, at hvis whisky'en er farvet, skal det oplyses på etiketten?
Eller er dette ikke nødvendigt.?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 9 months ago #34886 by MacNiels
Jeg mener faktisk ikke at det er nødvendigt at skrive på etiketten at der er tilsat farve i Danmark.
I Tyskland skal de vist tilgengæld skrive at der er tilsat E150

Men jeg er ikke 100% sikker.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 8 months ago #34887 by Whiskinger
Med Tyskland har du ret.
Med Danmark er jeg heller ikke sikker om det skal stå på flasken.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.252 seconds