Inflation på fadpriser?

More
6 years 4 weeks ago #34594 by karlejnar
Hej

Er der gået kraftig inflation i prisen på private whiskyfade?

Det er jo ingen hemmelighed, at der er startet en del nye whisky destillerier i Skotland (og andre steder). Det i sig selv er jo positivt. Mange af disse har et salg af fade til private i det/de første år. Senest er der et tilbud fra Ardnahoe, det niende destilleri på Islay, der efter planen starter produktion om ikke så lang tid.
Jeg har kigget på de tilbud, der er kommet fra de nystartede destillerier, og jeg synes, der er en kedelig tendens til, at fadene tilbydes til høje (ublu?) priser.
Et Ardnahoe fad, en ex-bourbon barrel på ca. 200 liter, skal koste £7.000,-
For ikke så lang tid siden, og måske stadig, kunne man blive medlem af en nystartet klub for fadejere i det nye Lagg destilleri på Arran. Her var prisen for et tilsvarende fad £6.000,-
I begge tilfælde er der tale om røget malt.

I en årrække, siden vi købte vores første fad i 2003, har jeg kigget på priser på fade. Vi har købt et nyt fad i 2014, efter vi aftappede det første i 2013. Men det er et helt andet slags fad og malt, så det kan ikke helt sammenlignes. Det var et Arran sherry hogshead, men urøget.
Ser man på det nyeste tilbud fra Arran, så koster en ex-boubon barrel lige knap £2000,-. De tilbyder ikke længere røget malt, for det skal i fremtiden laves på Lagg. Men jeg mener, det var et par hundrede pund dyrere end urøget, da vi købte vores fad i 2014. Så lidt over £2.000,- dengang.

Som kontrast til dette, betalte vi i 2003 "kun" £795,- for en bourbon barrel med Port Charlotte røget malt.

Et par andre priser (2016/17) til sammenligning:
NCN'ean (Drimnin Estate): £3.000,-
Ardnamurchan (peated): £2.000,-

Det ser jo ud til, at nogle af de nystartede tager mere moderate priser, mens andre tager noget vildere priser. Så decideret inflation er der måske ikke tale om. Måske snarere, at nogen af dem enten har en urealistisk høj forventning om kvaliteten af deres fremtidige produkt, eller tager en høj pris fordi de kan. Jeg er tilbøjelig til at mene, at det er det sidste af de to.

Hvad mener I?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.181 seconds