Hvad kan man bruge en langfredag på?

More
9 years 11 months ago - 9 years 11 months ago #30561 by Whiskynyderen
Ja, man kan f.eks. besøge Ralfy.com og se/lytte til hans omtale af Glenmorangie Quinta Ruban. Han smager både denne samt den ældre Port Wood. Og han giver jo altid en karakter.



Kan man gøre andet? Ja så kan man jo kigge på, hvad Serge Valentin mener om samme:






Og hvad mente så salig hengangne Michael Jackson:



Han nåede af gode grunde ikke at smage den nyere Quinta Ruban

Og hvad så med hans 'rival' Jim Murray:





Og hvad mener så skribenten selv?

Glenmorangie Quinta Ruban, alder formentlig omkring 12 år, 46%

Farve: Rav med et let rødligt skær

Næse: Dufter umiddelbart ældre end den formentlig er. Røde druer, sultan rosiner og figen - God harmoni og blødhed.

Smag: Blød og smagfuld med en god krop. Indtrykket er meget lig næsen, men det er som om, at der kommer en anelse røg indover.

Finish: Lang og smagsindtrykket toner langsomt ud.

************

Nu giver jeg normalt ikke karakterer, men i dagens anledning smider jeg et par tal på 'bordet. Selvom jeg ikke er vil med diverse fadfinish herunder portvin, synes jeg alligevel, at den udmærker sig ved dens integritet og robusthed. Godt gået Glenmorangie - Jeg giver 86 points.

Og hvad kan man så bruge alt det her til? Ikke så meget, men det viser der er en forskel i vurderingerne på op til 20 points. Smag og behag er forskellig, både hos oraklerne og hos menigmand. Det fortæller så også, at man skal stole på sig selv og sine egne vurderinger. Men finder man et orakel, med hvem man deler smag, kan man bruge det som en rettesnor i forhold til ting, man ikke kender. Det modsatte er naturligvis også muligt i forhold til det modsatte - Det gælder om at kende sine lus på tættekammen.

Se det var en lang smøre, men det har også været en lang dag.

God påske til jer alle sammen :)

PS. Der er et problem med at få billederne med, hvad der er ret væsentligt, så jeg vender tilbage, når jeg har det på plads.
Last edit: 9 years 11 months ago by Whiskynyderen. Reason: Prøver lige med funktionen 'tilføj'

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30562 by Macdeffe
Jeg har nogengange også problemer med billeder. En løsning er at linke til et billede hvis man har det uploadet det et eler andet sted. Har du prøvet at bruge "tilføj fil" funktionen ?

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30563 by Whiskynyderen
Næeee, men jeg vil prøve. Jeg plejer at bruge 'billedlink' og så linke til min public folder i DropBox

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30564 by Macdeffe
Nu er der da dukket et billede op !

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30565 by Whiskynyderen
Jeps, tak for hjælpen!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30566 by Macdeffe
Et godt sted at kigge er whiskybase: www.whiskybase.com/whisky/664

Det kræver selvfølgelig at en whisky har fået tilstrækkeligt med anmeldelser

For mig ligger den et eller andet sted omkring whiskybase gennemsnittet og din karakter

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30567 by Macdeffe
Eller LAWS

www.lawhiskeysociety.com/whiskey-profile...orangie-Quinta-Ruban

der også har smagt forgængeren:

www.lawhiskeysociety.com/whiskey-profile...-12-Port-Wood-Finish

LAWS og whiskybase er mine foretrukne reviewsites

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30568 by Whiskynyderen
Jeg benytter fra tid til anden Whiskybase, mens jeg ikke har benyttet LAWS, men den er værd at skrive sig bag øret.

Det er ikke pointgivning, som sådan jeg er interesseret i, men i højere grad den enkeltes oplevelser (associationer). Man kan måske sige, at points kan have en værdi, ved at udtrykke den betragtede værdi af whiskyen set i forhold til prisen? (hhmmmm måske lidt akademisk).

Hvorom alting er, så synes jeg, at den Glenmorangie, der er i fokus her giver god kvalitet til prisen. Mht. Port Wood er det 9 år siden, at jeg har smagt den, så jeg husker den ikke. Men det synes som om, at Glenmorangie har skruet op for kvaliteten og beholdt prisen- Hvad vi whiskydrikkere kun kan glæde os over. Gid flere ville gå samme vej.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30571 by Macdeffe
Om man bruger den ene skala eller den anden skala er vel ligegyldig?

Det kan være svært nok med 100p skalaen for folk bruger den forskelligt. Jeg har prøvet at få en gruppe til at bruge den på samme måde, men det var svært. LAWS har trods alt defienret hvad hvert trin betyder

Så vidt jeg ved, er der vist ikke mange der tager prisen i betragtning når de rater whisky. Sådan syntes jeg også det bør være. Det er jo meget forskelligt fra person til person om man synts 600kr er dyrt eller billigt for en whisky. Derimod kan vi godt alle sammen blive enige om at 90p (eller B+) betyder at annmelderen syntes det smagte godt

Mht til Glenmorangie, så syntes de havde bedre fat for ca. 10 år siden, hvor der var en del interesante aftapninger på markedet, men nu skal jeg til en del whiskyfestivaller i næste måned hvilket giver mig tid til at gå lidt mere i dybden på de enkelte stande, da der er en del gengangere blandt udstillerne. Så får jeg nok også tid hos Glenmorangie. Denne tråd har i hvert fald givet mig blod på tanden :-)

Jeg mindes især Artisan Cask, 100 proof, Burr oak, en en helt fantastisk BYO som mine favoritter

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30572 by MacNiels
Hvis man tager prisen med i betragtningen, så var artisan cask en rigtig god og forholdsvis billig flaske (kom vist kun i ½ liter flaske).

Astar var vist afløseren som jeg også helt klar synes godt om, men har ikke set den ret meget i butikkerne.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30573 by tdh1

Hvis man tager prisen med i betragtningen, så var artisan cask en rigtig god og forholdsvis billig flaske (kom vist kun i ½ liter flaske).

Astar var vist afløseren som jeg også helt klar synes godt om, men har ikke set den ret meget i butikkerne.


Artisan cask var en ganske forrrygende whisky men til de priser den kan opdrives til i dag falder valget for mit vedkommende nok på noget andet. Har set den til omkring £100-£110 i UK og det er efter min mening lige i overkanten. Som nævnt er det en 0,5 l.

På Whiskyauction gik den i "gamle dage" for €35-€50 men på det sidste har den være over €100.

Tror ikke den kan opdrives i DK mere?

Mht. Astar så har Juuls lige haft den på "Påske udsalg" til 399,-, hvilket er vildt billigt. Jeg har ikke smagt den endnu men til prisen tog jeg 3 flasker. Den siges jo at være en fadstyrke udgave af netop Artisan Cask.

Mht. mange af de nyere Glenmorangie så synes jeg det tiltaler mig de har hævet ABV og undladt at kuldefiltrere. Ligesom det også er tilfældet med Glendronach, Laphroaig o.a.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30574 by Whiskynyderen

Hvis man tager prisen med i betragtningen, så var artisan cask en rigtig god og forholdsvis billig flaske (kom vist kun i ½ liter flaske).


Ja, for en del år siden købte jeg en flaske hos Juul's for 300? (eller var det 350 kr?). Det er ligeså mange år siden, at jeg har smagt den, men den står stadig i skabet, så det er ikke så tosset. Som jeg husker den, mindede den mig om, den på det tidspunkt 'almindelige 10-års', meget ren og med en god sødme, men med mere substans og krydderi en den 'almindelige'.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.368 seconds